Abeceda Eamsica

Priča o stolcima koji su promijenili svijet dizajna i o ljudima koji su ih stvorili. Koja je nastala prva, koja je revolucionarna, najudobnija, koja je “plagijat”, oko koje se podiglo najviše tužbi? Krenimo iz početka, upoznajte Charlesa i Ray…

Svi smo ludi za Eamsicama, već godinama, vjerujem… Ali koja je zapravo koja? Koja je nastala prva, koja je revolucionarna, najudobnija, koja je “plagijat”, oko koje se podiglo najviše tužbi? Krenimo iz početka.

Sve su nastale u periodu nakon 1940. godine kada su se arhitekt Charles Eames i Bernice Alexandra Kaiser, odnosno slikarica Ray, upoznali, a potom i vjenčali.

Charles & Ray Eames poziraju s bazama stolica
Charles & Ray Eames poziraju s bazama stolica

Njih dvoje bili su jedan od onih nerazdvojnih parova. Od trenutka kada su se upoznali, uvijek zajedno i u privatnom i poslovnom životu. Charles je zbog Ray napustio suprugu i s njom se vjenčao tek jedva mjesec dana nakon razvoda.

Legendarna je njegova izjava: Sve što ja napravim, Ray napravi bolje.

A kako su nastale te sve divne stolice. Kao i mnoge druge stvari. Potpuno slučajno. Dvojac je bio siromašan par i radili su što su mogli, što god je donosilo novac.

S obzirom da je u Europi bjesnio rat, i u Ameriku, gdje su živjeli, je s ratišta dolazilo sve više ranjenika, radili su proteze od šperploče za veterane. Tada revolucionarnog materijala.

Posao je polako krenuo, a oni su imali sve više vremena da se posvete eksperimentiranju s novim materijalima. Prvo sa šperpločom, onda s fiberglasom, metalom…

U njihovom studiju nastale su neke od najvećih ikona dizajna 20. stoljeća. Upoznajte neke od njih… Evo priče o 4 najpoznatija njihova stolaca.

1. LCW (Lounge Chair Wood), Plywood chair
Dizajn: Charles & Ray Eames, 1945.
Proizvođač: Vitra (za Europu), Herman Miller (za Ameriku)
Prodajana mjesta: Themelia, Tehno-Klara

Biti dizajner u razdoblju drugog svjetskog rata značilo je raditi sve što treba, a tada u Americi je trebalo raditi proteze nogu za ratne invalide. Upravo to radili su tada mladi i friški bračni par Chareles i Ray Eames, koji će vrlo brzo postati najcjenjeniji dizajnerski par svih vremena koji je dizajnirao desetke stolaca, stolića i raznih drugih uporabnih predmeta za dom koji će postati dizajnerski bezvremenski klasici. No, vratimo se u 1945. godinu kada im je upravo nakon eksperimentiranja s raznim materijalima i to sve u cilju izrade što bolje i laganije proteze, pala na pamet ideja da od šperploče, koja je tada bila apsolutni hit, naprave stolac.

I tako je nekako nastao LCW chair stolac od polusavitljive šperploče koji je izrađen od nekoliko komada savijane višeslojne šperploče koji su spojeni fleksibilnim zglobovima iz drugog materijala.

Plywood chair strašno je važan zato što je to prvi stolac koji se proizvodio serijski, a ne manofakturno, kao do tada i to je početak velikog Eamsovog sna – a to je dobar dizajn svima. Dakle, kvalitetan, funkcionalan, ali znatno jeftiniji namještaj koji je dostupan normalnim, običnim ljudima, a ne samo bogatašima koji si mogu dopustiti da stolac plate par tisuća eura. Eamesi su zapravo sanjali san koji je tek desetljećima nakon toga u potpunosti uspio Ikei, i to tek nakon što je serijska proizvodnja  postigla milijunske naklade, pojednostavila se distribucija, pakiranje, pojeftinila proizvodnja…

No, treba sanjati velike snove… I zato volim ovaj stolac. Lagan, čvrst i neobično lijep. Spoj tadašnje najnovije tehnologije i novog materijala, Charlesovog inženjerskog dara i artističkog talenta slikarice Ray.

Zavirite u galeriju LCW stolac i inspirirajte se gdje ga i kako sve uklopiti u prostor.

2. Plastic side chair, DSR
Dizajn: Charles & Ray Eames, 1950.
Proizvođač: Vitra (za Europu), Herman Miller (za Ameriku)
Prodajana mjesta: Themelia, Tehno-Klara, o kopijama nećemo pričati

Nakon šperploče, Eamesi su poludjeli  za plastikom, tada novim materijalom od kojeg su se tada tek počinjale proizvoditi sitnice za dom, materijala koji će obilježiti drugu polovicu 20. stoljeća.

Opsjednuti ergonomijom, udobnošću, novim tehnologijama te idejom o jeftinoj serijskoj proizvodnji,  Eamesi su stvorili Plastic side chair, a zatim i cijelu Plastic kolekciju stolca koja kombinira drvene ili metalne noge, Eiffel leg, kotačiće, četiri klasične noge, Rocker leg te dva osnovna modela Side ili Armchair. DSW, DSX, DSR, DSS, PSCC, RAR, DAW, DAX, DAR, DAL, PACC… nadam se da nekog nisam izostavila.

Autorska prava za proizvodnju u Europi danas ima Vitra, u Americi Herman Miller, a originale možete nabaviti u Themeliji i Tehno-Klari. Kopije? Po svuda. Lesnina, Emmezeta, iPrijevoz. Neću lamentirati o tome, ali ja uvijek glasam za original. Pa makar jedan i godinama čekan.

No, vratimo se na priču o plastic side chairu. Zašto je toliko poseban? Zato što je to lagana, plastična, enormno udobna i ergonomska stolica, dizajnirana slijedeći oblik tijela. Inače, ovo je prvi serijski proizveden stolac od plastike, a ujedno i odličan primjer za usavršavanje proizvoda tijekom svih godina proizvodnje u kojima je Vitra uz suglasnost Eamesovih, a kasnije i njihovih nasljednika, mijenjala vrstu plastike od kojih su se stolci proizvodili.

Od sredine 90-ih plastic chair grupa proizvodi se u polipropilenu koji je omogućio i ostvarenje sna svih pionira modernog dizajna čiji je impozantan broj produkata i nastao u okviru raznih natječaja za ‘low-cost furniture design’, demokratičnosti proizvoda koji racionalizacijom troškova proizvodnje postaje dostupan i širem krugu ljudi.

3. Wire chair group, DKR-2 (Dining Bikini Rod)
Dizajn: Charles & Ray Eames, 1951
Proizvođač: Vitra

Nakon eksperimentiranja s organskim formama od šperploče i plastike, odnosno fiberglasa, Eamsi su se bacili na proučavanje metala. Savijajući metal, lijevani aluminij i preplitanjem metalnih žica te sve to pod utjecajem organskih formi i premisa s kojima je nastala prethodno napravljena Plastic grupa stolaca… bračni par Eames napravio je Wire chair grupu stolaca. S drvenim ili metalnim nogama, s Eiffel legom ili običnim ravnim, s tekstilom ili bez, Wire kolekcija postala je bestseller.

No, kako je novac često razlog mnogih svađa, pa i sudskih parnica, tako i iza Wire chaira postoji dugogodišnja tužba, gomila odvjetnika, kraj velikog prijateljstva i jako gorak okus.

Naime, poznato je da su se proizvođači njemačka Vitra, američki Herman Miller, talijanski Alivar desetljećima povlačili po sudovima dokazujući tko od njih ima pravo na proizvodnju Eamsove ostavštine. Problem autorstva nečega što je zapravo tehnički i pravno gledano postalo javno dobro, tema je koja je užasno zanimljiva i vjerujem da će biti prilike da o njoj porazgovaramo.

No, vratimo se Wire groupu i jednoj puno ozbiljnijoj tužbi, a to je tužba Harryja Bertoije i američkog Knolla s jedne strane i bračnog para Eames i Hermana Millera s druge strane stola., za krađu autorskog djela. Za plagijat.

Naime, neosporna je činjenica da je kipar Harry Bertoia od 1943. do 1946. godine radio u Eamesovom studiju i da je u tom periodu istraživao forme od žice. Navodno je već tada radio prototipove koji su bili preteća Diamond chaira koju je 1952. godine proizveo Knoll.

Jednako tako neosporno, vidljiva je veza između Bertoinog Diamond chaira i Eamesove Wire stolice.

Nakon duge parnice, Eamesovi i američki Herman Miller odnijeli su pobjedu, a kao i sve Eamesove proizvode ovlašteni proizvođač za Europu je njemačko-švicarska Vitra.

No, tu nije kraj pričama o tužbama. Evo još jedne o Organic chairu.

4. Aluminium group
Dizajn: Charles & Ray Eames, 1958.
Proizvođač: Vitra (za Europu), Herman Miller (za Ameriku)
Prodajana mjesta: Themelia, Tehno-Klara, Svijet stolica…

Krajem 50-ih kada su ih bračni par Charles i Ray Eames osmislili i napravili prototipe, zamislili su ih kao luksuzne i fine stolice za vrt, a prva reklamna kampanja još uvijek je sugerirala da je riječ o outdoors stolcima. Kad bi ih netko danas stavio na balkon ili terasu, vjerojatno bi ga svi gledali kao seljačinu, koja ne zna da su to divne uredske stolice koje u prosjeku stoje oko 1500 eura. Zašto toliko?

Kao uvijek puno novca odlazi na brend, marketing i cijeli taj paket, ali drugi dio cijene je iznimna kvaliteta i izdržljivost materijala, u prvom redu kože i aluminijske konstrukcije.  Koliko vjeruju u stolce iz Aluminium kolekcije, govori podatak da proizvođač na njih daje garanciju od 30 godina.

Zavirite u galeriju Aluminium group stolaca i inspirirajte se gdje ih i kako sve uklopiti u prostor.