Priča o jednoj slatkoj Klempuši. I pankerici, naravno

Ručno rađena keramika veliki je trend u svijetu. Upoznajte akademsku kiparicu Teu Radić koja stoji iza divnog splitskog brenda Terra Ceramica

Kažu da je keramika nova yoga i da njezino stvaranje opušta, ispunjava, kreativno nadahnjuje i oslobađa nakupljen stres… Keramika nas vraća korijenima, radu s rukama i uči strpljenju, onome što nam svima nekako nedostaje.

I možda su baš zbog toga keramika i keramičke radionice ogroman hit u svijetu, a polako taj trend dolazi i u Hrvatsku.

I onda sam na Instagramu ugledala ovo i počela pratiti brend Terra ceramica.

U prvom trenu mislila sam da je to neka skandinavska umjetnica koja u svom skandinavsko pročišćenom ateljeu radi ove predivne šalice, zdjelice, tanjure…

A onda sam shvatila, da sam posve fulala i da iza tog brenda stoji jedna simpatična Splićanka koja će vam rado ispričati sve o sebi…

Albert Kazi

Tea, kako bi se opisala u par rečenica?
Moja najbolja prijateljica za mene kaze da sam nemoguća. Kaze mi i da imam hercegovački nos za biznis. I da je jedino ja od svih ljudi uspijem začepit. A da me trpi jedino zato što sam dobar čovik. Valjda je sve to pretežito pozitivno, haha.

Po zanimanju si akademska kiparica, kako je i kada započela priča oko Terre?
Da, magistrirala sam kiparstvo pri Umjetničkoj akademiji u Splitu. Mislim da je sve vodilo prema Terri. Često, kada s vremenskim odmakom sagledamo neke situacije i životne odluke, kockice se poslože u logičan poredak.

Usudim se reći, priča je počela odlukom o upisu u srednju umjetničku školu, sve ostalo je bila nadogradnja na taj temelj. Odluke koje sam donosila, koje donosim i dalje, usmjeravaju me isključivo na Terru. Odabir samostalne umjetničke profesije sve je samo ne komforan, ali taj kreativni impuls dio je mene, ja sam dio njega i sretna sam s tom simbiozom.

Koliko kiparstvo i produkt dizajn imaju veze?
Kiparstvo je vrsta likovnog izražavanja trodimenzionalnim oblicima i tijelima, odnosno umjetnost oblikovanja volumena u prostoru. Kada govorimo o produkt dizajnu uobičajena paralela, u masovnoj percepciji, koja se povlači jest prema estetskoj komponenti proizvoda u skladu s pomodnim viđenjem dizajna kao takvog.

I jedno i drugo je vezano na prostorno-plastičko oblikovanje, ali dok je kiparstvu estetika na prvom mjestu, važna karakteristika produkt dizajna je funkcionalnost i proizvodnost.

Vezana sam za kiparstvo, koje je moja polazna točka. Ta veza je neraskidiva, ali funkcionalnost objekta/predmeta je nešto što me konkretno zanimalo. Ta simbioza čiste estetike i funkcionalnosti dovela me na put izrade keramičkog posuđa.

Kako izgleda jedan tvoj tipičan dan?
Moj uobičajen radni dan započinje kavom, provjerim mailove i poruke. U ateljeu sam oko 7 i pol i krećem s poslom.

Predvečer obično odradim trening trčanja, pogledam neki dobar film, provjerim još jednom sve mailove i poruke, posložim u glavi plan i program za idući radni dan. zZZZzzz

Kako izgleda proces koji je potreban za izradu jedne tvoje šalice? Koliko traje, što sve obuhvaća?
Za izradu jednog predmeta potrebno je minimalno 10 dana bez preskakanja ili ubrzavanja faza. Sve su faze iznimno bitne. Strpljenje je u ovom poslu osnova.

Prva faza je modeliranje odnosno oblikovanje. Kad je predmet u potpunosti suh, spreman je za prvo – biskvitno paljenje, nakon kojeg slijedi glaziranje – biskvitno pečen predmet uranja se u glazuru, te ide na posljednje pečenje kako bi dobio uporabni karakter. Svaki se predmet najmanje dva puta pali na visokoj temperaturi.

Ono što mi je važno jest da svaki proizvod koji izađe iz mog ateljea zadovoljava moje estetske kriterije, ali i da bude 100% funkcionalan.

Keramika je jako in, kažu da je to nova yoga… Što je tako divno u njoj?
Za mene sve. Sam proces izrade, proces stvaranja, je prekrasan. Moć koju glina ima, moć koju nama daje da s njom i od nje oblikujemo je nevjerovatna. Ona sadrži energetsko blago koje se akumuliralo tijekom stotina tisuća godina, zadivljujuće zar ne?

Način na koji naše ruke preoblikuju grumen zemlje, gline, u velikoj mjeri zavisi od naših misli i emocija koje doživljavamo i proživljavamo, a kada se dovedemo u stanje harmonije s materijom s kojom radimo, to je nešto predivno.

Čovjek je povezan s prirodom od rođenja i iz nje može crpiti ogromnu energiju, upravo iz tog razloga se govori o keramici kao yogi. U osnovi svega je energija i energetska razmjena.

Tko su neki tvoji uzori u svijetu keramike?
Nisam nikad polazila direktno od nekih umjetničkih uzora. Neki su ljudi spojem svojih osobnosti i profesionalnog poziva na mene ostavili značajan utisak, ohrabrili me i nadahnuli, takvih je mnogo.

Trudim se kod drugih zapažati dobre osobine, pa uvijek nađem nešto u čemu se mogu ugledati na njih.

Nama ljudima sa strane rad na kolu zvuči nevjerojatno zanimljivo i meditativno.. Voliš li ti kolo ili više uživaš u nekim drugim tehnikama?
Mislim da je proces stvaranja meditativan sam po sebi, bez obzira koju tehniku izabrali. Ja oblikujem štipanjem (pinching) gline do željene forme.

Glina je kao živo biće, treba s njom znati rukovati bez obzira o kojoj tehnici govorili. Tada su mogućnosti koje pruža beskrajne. Često ponavljam da je ona koncentracija kreativnog naboja. Smatram da je to, kao materijal, najbolje opisuje.

Ne postoji idealna tehnika ili idealan materijal, sve to i mnogo više stvar je osobnog izbora, afiniteta, karaktera, senzibiliteta…

Gdje se sve mogu kupiti tvoje stvari?
Proizvodi se mogu naći, u sezoni, u galerijama diljem Jadrana, a tokom cijele godine u galerijama u Rijeci, Zagrebu, Splitu, Dubrovniku, Čakovcu, na Krku.
Galerija Tutu Et Tata u Kölnu, Kutcha u Sarajevu, Galeria Pogodnych u Poljskoj, Seelot 219 u Švicarskoj, uspješno prezentiraju Terru van granica domovine, a zahvaljujući internetu Terra komadi se prodaju po cijeloj Europi.

Tvoji proizvodi nose neka fora imena…
Forma šalice je od početka dosljedna svojoj suštini. Ono što se razvijalo s vremenom jest ručkica na istima, a trenutno najpopularnija – od milja nazivana Klempuša – upravo je šalica s dugom ručkicom.

Ma da, a zašto?
Klempuši sam dala ime po nadimku koji su dali meni, od milja. Ljepota Klempuše je u rustikalnoj jednostavnosti.

Njena estetika se temelji na ideji prihvaćanja sitnih nepravilnosti koje proizlaze iz procesa stvaranja. Predimenzionirana, dugačka ručkica posebna je upravo iz tog razloga, jednostavan način prihvaćanja malih nesavršenosti od kojih je život satkan, kao nečeg dragocjenog.

LIli Bašić Capaccetti

A pankerici?
Pankerica ili šalica za jutarnju samoobranu, je ona koja na mjestu ručkice ima 3 mala šiljka. Opasna, kad treba biti. Osigurava mirna jutra, radni dan ili popodnevni odmor uz topli napitak.

A zaštitni znak su ti takozvane pinch cups?
Pinch cup šalica je pravi predstavnik ideje koja stoji iza Terre – simbioza estetike kiparstva i produkt dizajna. U samoj površini, obliku, teksturi ona nosi impresiju trenutka i emociju, tu intimnu stvaralačku gestu koja je dio svijeta kiparstva sada protkanog estetikom funkcionalnog predmeta.

Tko su tvoji kupci? Da li ima više onih koji traže nešto personalizirano ili?
Mislim da je svaka vrsta ručne proizvodnje neki oblik bunta. Ono što Terrom promoviram je filozofija koja stoji iza koncepta jednostavnog života, lokalne kupovine i ekokupovine.

Estetika mojih proizvoda nadahnuta je organskim. Vizualni identitet proizvoda nadahnut je osobnom impresijom koja je uhvaćena i trajno zabilježena u strukturi, teksturi, obliku – obzirom je svaki pojedini komad od svog početka do kraja ručno oblikovan.

Otisak prsta, trag alata, dinamika same površine, intimna je gesta upućena krajnjem korisniku. Upravo takvi su i moji kupci, posebni, buntovni, osobenjaci!

Koji je tebi najdraži predmet kojeg radiš?
Terrin zaštitni znak postale su Pinch šalice, moram priznati volim ih raditi. Mislim da su zadržale srž iz samih početaka, neki tehnički detalji su se promijenili.. to je normalno, rad donosi znanje, a znanje transformira.

Koja boja, oblik, glazura?
Sve više eksprimentiram, opuštam se i prepuštam beskonačan procesu interakcije s materijalom. Od samih početaka sama toniram bazne gline. Mogućnosti koje glina pruža su zaista neizmjerne. Nema ništa konkretnije od zemlje. Svaka boja, oblik… priča je za sebe.

Edita Šimić

Planiraš li neki svoj dućan? Neke radionice?
Uskoro kreće projekt jednodnevnih radionica u Splitu, na kojima će polaznici moći svojim rukama napraviti funkcionalan komad keramike i upoznati se sa procesima izrade predmeta od gline. Nadam se razviti cijelu tu priču u nešto konkretno i pružiti ljudima bijeg u kreativno.

Lili Bašić Capaccetti

Rad rukama je zabavan, a samo kreativno izražavanje ima i određeno terapeutsko djelovanje. Glina opušta i smiruje previše aktivan um jer vas tjera da se koncentrirate na ono što trenutačno radite.