Od studentske grupe do Grupe koja je prodala 30.000 Arigato lampi

Grupina lampa osvojila je nagradu Archiproducts “Winner” Design Award u konkurenciji s vodećim svjetskim brendovima rasvjete. Izvrstan je to povod za veliki intervju o 17 godina zajedničkog rada

Dobra vijest. Dizajnerski studio Grupa sa svojom novom prijenosnom lampom jučer je u Milanu osvojio nagradu Archiproducts “Winner” Design Award u konkurenciji s vodećim svjetskim brendovima rasvjete poput Artemide, Martinelli Luce, Brokis…

Prijenosna lampa Igram oduševila je žiri svojom estetikom i funkcionalnošću. Riječ je o lako prenosivoj lampi, za unutarnju i vanjsku upotrebu sa zavidno dugim trajanjem od oko 8 sati, koliko otprilike traje jedna smjena u hotelu, restoranu ili kafiću. Naime, kada su Tihana Taraba, Ivana Pavić i Filip Despot dizajnirali Igram, u glavi su imali potrebe hotelske i restoranske rasvjete. Htjeli su postići da svjetlo ne udara u oči korisniku, da jednako obasjava površinu stola i da lampa svojim dizajnom nije nametljiva, već decentna. Ne manje važno, važna je i praktičnost i izdržljivost baterije. Baterija može izdržati do 8 sati neprekidnog rada, odnosno čitavu smjenu u restoranu bez da ometa osoblje u radu. Prijenosna lampa Igram predviđena je i za vanjsku upotrebu, pa ako je zaboravite na stoliću pored bazena ili balkonu, kiša je neće ugroziti.

Bravo. Uvijek lijep i pametan dizajn. Baš kao i oni. Naime, Tihanu, Ivanu i Filipa znam jako dugo još dok su kao mladi dizajneri počinjali s prvim projektima. U 17 godina predanog rada došli su do toga da njihova prodajna mreža čini preko 300 prodajnih mjesta u 50 zemalja na 5 kontinenata, a njihova najpopularnija lampa Arigato u posljednjih 10 godina prodala se čak u 30.000 komada.

Boba: Iza vas je puuuuno dizajniranih i proizvedenih lampi, stolica, fotelja, raznih projekata. Što najviše volite dizajnirati?

Ivana: Nemamo favorite, s jednakim entuzijazmom pristupamo one off komadima rađenim za neki projekt kao i onima koji će kasnije nastaviti život u serijskoj proizvodnji. Dragi su nam i projekti interijera ili postava izložbi na kojima je dinamika realizacije potpuno drugačija.

Boba: Zašto rasvjeta?

Tihana: Strast za rasvjetom i lampama dijelimo još od fakulteta ali činjenica da smo postali proizvođači dogodila se spontano i kao reakcija na nepostojanje jakog klijenta i proizvođača rasvjete kojem bismo ponudili samo dizajn a prepustili prodaju i proizvodnju. U počecima, kad je put bio pun izazova i nepoznatih rizika postojanje takvog jakog klijenta činila nam se prepuna prednosti međutim danas, kad smo sami sebi naručitelj, smatramo da je naša prednost upravo to što imamo nadzor nad cijelim procesom; od ideje do konačnog proizvoda spremnog za tržište, kontrolu nad svakim detaljem do saznanja gdje proizvod završi jednom kad napusti proizvodnju.

Boba: Koje su odlike kvalitetne i dobro dizajnirane lampe?

Tihana: Funkcionalnost, primjenjivost, kvaliteta izrade i fina razrada detalja uklopljena u smislenu formu s karakterom i prihvatljivom cijenom.

Boba: Vaše lampe su doslovno posvuda – od Singapura, preko cijele Europe do Amerike… Jel’ se i danas iznenadite kada negdje vidite vašu lampu? 

Filip: Divan je osjećaj kada vidimo naše lampe u srcu Pariza, londonskom hotelu ili nekom interijeru u Skandinaviji, a ima i egzotičnih destinacija kao npr dućan na Karipskom otočju Saint Barthélemy i na Farskim otocima. Bilo je situacija kad bi netko od naših prijatelja vidio lampe u nekoj metropoli i tu informaciju bi nam prenijeli sa nelagodom jer su mislili da nas je netko iskopirao i proizveo nešto slično.

Boba: Puno izlažete po inozemnim sajmovima? Koliko vam to pomaže u radu? Gdje vas se sve u svijetu može kupiti? 

Ivana: Za svaki brend ključno je izlaganje na internacionalnim sajmovima jer mu to daje vidljivost i relevantnost a jednom kad je proizvod prepoznat bitna je konstanta visoka razina kvalitete proizvoda. Naša prodajna mreža čini preko 300 prodajnih mjesta u 50 zemalja na 5 kontinenata.

Boba: Koja lampa vam je najprodavanija? 

Filip: Arigato nam je najprodavanija kolekcija što je vjerojatno povezano sa širinom same kolekcije, ali i prihvatljivom cijenom. 21 različit model – zidne, podne, stolne i stropne lampe, čine ju maksimalno primjenjivom za različite prostore i situacije.

Boba: Najdraža?

Tihana: Arigato kolekcija se razvila u sistem koji se konstantno širi i evoluira, zbog  širine kolekcije, njene primjene i mogućnosti nadogradnje nam je vjerojatno svima najviše draga.

Boba: Najdraža od inozemnih brendova? Koja lampa je za vas masterpiece? 

Tihana: Teško pitanje jer ih ima stvarno puno ali bezvremenski klasici poput Noguchijevih papirnatih lampi, Castiglioni i Magistretti za Flos, Mario Botta za Foscarini uvijek sam na popisu najdražih. Savršena ravnoteža, ikonički status, trajnost, bezvremenski dizajn.

Boba: Primjećujem da su vrlo popularne stolne lampe s baterijama? I vaš novi proizvod, lampa Igram ima bateriju koja se može puniti… 

Filip: Kad smo se odlučili za razvoj vlastite prijenosne lampe zapravo nismo bili ni svjesni koliko se njen razvoj razlikuje od razvoja lampi koje smo do tada proizvodili. Kompletnu elektroniku i LED disk s izvorom svjetla stvoren je posebno za Igram prema našim zahtjevima. Razvoj je trajao skoro dvije godine, bilo je trenutaka kad smo se zapitali koliko je investiranje u nju i ne pristajanje na kompromise bila dobra odluka međutim nagrada Archiproducts Design Awards koju smo upravo upravo primili za nju u kategoriji rasvjete, potvrdila je da smo ipak donijeli ispravnu odluku.

Boba: Čini mi se da se moda rasvjetnih tijela jako mijenja. Što je trenutno in?

Ivana: Popularnost prijenosnih lampi u zadnjih nekoliko godina je stvarno velika i gotovo da nema proizvođača koji ih nije uvrstio u svoju ponudu. Izbor je stvarno velik i svatko si može pronaći opciju za sebe, ovisno o budžetu i potrebama.

Boba: Zašto Igram?

Ivana: Ime se pretočilo iz svestranosti proizvoda da oblikuje svjetlo. Konkretno Igram kolekcija, koja uključuje integriranu stolnu lampu, zidnu lampu i baterijsku stolnu lampu, utjelovljuje međuigru različitih tipologija svjetla te je moguće dobiti i funkcionalno i ambijentalno osvjetljenje.

Boba: Sve vaše lampe imaju neke zanimljive i logične nazive… 

Tihana: Nazivi su fino izbrušeni radi kreativaca iz agencije Bravo Utorak. Iva Domić i Jakov Vilović, koji su ujedno i dragi prijatelji prate naš rad od početka i generirali su ideje za imena koje bi idealno zaokružile priču o proizvodu. Tako je npr. bilo sa ILI ILI modularnim sistemom, čije ime savršeno opisuje proizvod koji korisnik može prilagoditi svojim potrebama na način da različitim kombiniranjem složi visoku ili nisku ili malu ili veliku lampu.

Boba: Vas troje ste se upoznali na fakultetu… Jeste li ikad razmišljali što bi bilo da niste?

Filip: S obzirom da smo se spojili u grupu prije više od 17 godina i nikad nismo iskoračili iz kolektiva jer nismo imali potrebe ni želje teško nam je zamisliti neki drugi scenarij. Stvarno vjerujemo u dijalog, jedan nešto kaže, drugi se nadoveže i uvijek smo zadovoljni rezultatom do kojeg nas to dovede.

Boba: Što bi radili da niste dizajneri?

Ivana: Jako je teško to zamisliti, ali možda… bi Filip bio kolekcionar vintage auta, ja bih nastavila obiteljsku vinariju te radila sa biljkama i keramikom, a Tihanu vidim u nekim modno stilskim fotografskim vodama.

Boba: Kako danas izgleda vaš dan?

Tihana: Showroom u ulici Popa Dukljanina  je zadnjih 8 godina i naš studio u kojem se uobičajeno skupljamo oko 9:00 i tada krene vrijeme kratkih sastanaka i podjela poslova, mailanja i telefoniranja. Na toj lokaciji nas je šestero, a ured je open space tako da smo uglavnom svi, htjeli to ili ne, barem informirani o svim segmentima posla.

Često smo u tvornici u Dekor Zabok unutar kojeg je u naš ured za logistiku i dio firme koji se bavi isključivo s brendom. Već dugi niz godina surađujemo s Prostoriom i kad radimo na razvoju novog proizvoda mnogo vremena provodimo tamo. Zapravo je dosta dinamično i svaki dan nekako drugačije.

Boba: Kako vidite Grupu za novih 15 godina?

Ivana: Brend će redovito izbacivati nove kolekcije, a dizajn studio će raditi na projektima i novim proizvodima za druge brendove. Idealan scenarij bi bio; fantastične stvari i divni projekti.