Poduzetnici: “Treba što prije zaboraviti 2020. i fokusirati se na iduću godinu”

I dok su građani kupovali špek i đumbir čak 600 posto više nego inače, ugostiteljstvo, turizam, zabava i modni brendovi neupitno su najviše pogođeni Korona-krizom. Glavni ljudi Supernove, Noela, Jyska, Replaya, Špeceraja, Colliers Internationala – posve iskreno o korona krizi

Iz svake krize treba nešto naučiti. Svaka kriza je i prilika i izazov. Treba što prije zaboraviti sve planove koje smo imali za 2020. godinu i već sada raditi planove za 2021. Kako god bilo, prilagodit ćemo se. Treba osluškivati, biti na oprezu, ali biti proaktivan i pozitivan.

Ovih pet rečenica mogli bi biti zaključci četvrtog okruglog stola pod nazivom „Pobjednici i gubitnici potrošačke košarice“. Naime, Colliers International svake srijede organizira okrugle stolove na temu – novo doba, nova pravila u kojem poduzetnici razgovaraju o temama na tržištu i izmjenjuju iskustva. Ovaj tjedan na online okruglom stolu gostovali su: Željana Krznarić, leasing menadžerica Supernove, Tamara Nezirović, brand menadžerica Replaya (Reverto), Danijel Adrušić, direktor Špeceraja, Ivan Jug, suvlasnik, Noela / San Canzian, Nino Stepinac, voditelj razvoja JYSK-a te moderatorica Vedrana Likan iz Colliers Internationala.

No, kako je Covid-19 uistinu utjecao na potrošnju? Što se najviše kupovalo, što najmanje? Kakvo je trenutno stanje po šoping centrima, dućanima, restoranima? Vraća li se povjerenje? Hoće li retail tržište i kod nas zauvijek promijeniti svoj oblik, kanale, navike i poznata pravila? Je li pojam „ekspanzija“ postao onaj koji se ne govori na glas? I je li došlo vrijeme u kojem je razvoj ili kupnja shopping centara za investitore postao „no-go“?

– Ljudi žele što prije zaboraviti. Naime, kada smo ponovno otvorili Noel, dočekali smo goste s maskama, rukavicama, maramicama i gelovima za dezinfekciju na svakom stolu. Gosti su nas molili da to maknemo jer se ne žele osjećati kao u laboratoriju. Mi ugostitelji smo suzdržaniji i u većem strahu nego gosti. Mislim da ljudi jedva čekaju zaboraviti korana-krizu i početi se ponašati normalno – rekao je suvlasnik Noela / San Canziana, restorana koji su i za vrijeme lockdowna radili, ali su se prebacili na potpuno drugačija, jednostavnija jela i dostave.

– Mi smo cijelo vrijeme radili i nismo nikome dali otkaz. Vrijeme smo iskoristili  za smišljanje nekih novih projekata – tako da uskoro krećemo i s dostavom kompliciranijih jela koji će biti u dizajnerskim posudicama i na jednom drugom nivou, a uz to pripremamo puno noviteta, između ostalog i svoje craft pivo. Puno smo se bolje povezali sa svojim timom i odmah smo odlučili da moramo gledati u budućnost, a ne brojati gubitke u 2020. Ovo je za nas trebala biti odlična godina jer smo dobili Michelinovu zvjezdicu i s obzirom da je Hrvatska predsjedavala EU-om, trebalo nas je posjetiti puno diplomata kojima je naš restoran redovita lokacija. No, ništa od toga se nije dogodilo i trebamo sve dosadašnje planove što prije zaboraviti i fokusirati se na budućnost – kaže  Ivan Jug, suvlasnik, Noela / San Canziana.

Isto smatra i Tamara Nezirović, brend menadžerica Replaya i Reverto grupacije koja je u jeku krize napravila akviziciju Alda.

– Shopping seli online, to je neosporno. Mi očekujemo da će ove godine online kupovina biti 30 posto od ukupnog prihoda, a s obzirom kako vrijeme ide, čini nam se da će to biti čak i 40 posto. Čisto za usporedbu, prošle godine online je bilo 17 posto prihoda. U skladu s time mijenjati ćemo i mi svoje poslovne odluke i lokacije. Neke manje atraktivne lokale ćemo zatvarati, mijenjati lokacije, fokusirati se više na online i trenutno na kontinentalnu Hrvatsku. Recimo, dućan u Dubrovniku nam trenutno ima 98 posto manji promet nego u istom periodu lani kada je bilo turista. No, ako gledamo što se trenutno kupuje – onda se čini da se ništa posebno nije dogodilo. Kupci kupuju iste stvari kao i prije korona-krize. Za neku potpuniju sliku trebamo pričekati 9. mjesec i tek tada ćemo moći napraviti prvu detaljniju analizu o potrošnji – rekla je Tamara Nezirović iz Replaya.

Željana Krznarić, leasing menadžerica Supernove, kaže da uistinu treba pričekati što će se događati u proteklim mjesecima te da su oni baš zbog toga svim svojim zakupcima revidirali ugovore i uveli razdoblje smanjenog plaćanja najma, ovisno o prometu.

– Nekim zakupcima se povećao promet i nije pošteno da su uvjeti zakupa za svih isti, nego moramo biti fleksibilni i pomagati onima koji su jako zahvaćeni krizom i njima više izlaziti u susret. Stoga odluke donosimo iz mjeseca u mjesec, a svi projekti koje smo započeli idu i dalje – kaže Željana Krznarić, objašnjavajući kako se uskoro otvara Supernova u Požegi, a do kraja godine i Centar Kaptol.

– Nećemo imati veliko otvorenje za Centar Kaptol, nego ćemo veliko slavlje ostaviti za iduću godinu. U centru će se prvo otvoriti trgovine s prehrambenim artiklima, a ostalo postepeno. Nas je pogodio i potres, pa smo par mjeseci izgubili na sanaciju oštećenja, a i sve je išlo jako usporenim tempom radi propusnica i ograničenja rada – kaže Željana Krznarić iz Supernove.

A što se najviše kupovalo u Jysku?

– U trećem i četvrtom mjesecu najviše su se kupovali radni stolovi i stolice, a sada bilježimo veliki rast vrtnog namještaja i stvari za terase. No, mi u Jysku smo spremni na ovakve situacije i mi volimo reći da nam je ekspanzija u našem DNK. Zato ove godine planiramo otvoriti 10 novih salona u regiji, a neke postojeće salone ćemo preurediti u novi koncept lifestyle trgovina – ispričao je Nino Stepinac iz Jyska.

A što se najviše kupovalo u Špeceraju? Koliko je porastao promet?

–  Mi smo mali dućan s prehrambenim proizvodima naših OPG-ovaca i najviše se prodavalo voće i povrće, posebice u periodu kada nisu radili placevi. Općenito, najviše su se prodavali proizvodi za dizanje prirodnog imuniteta poput đumbira, špeka, luka… takvi proizvodi bilježe rast od 600 posto. No, mi smo mala obiteljska tvrtka, s čvrstim nogama na zemlji i temeljimo svoje poslovanje na iskrenosti i stabilnosti. Zato nismo htjeli uvoziti dezinfekcijska sredstva i dizati marže na higijenskim potrepštinama, što graniči s ratnim profiterstvom. Mi mislimo da se treba razvući onoliko koliko ti poplun to dopušta. Mi svoje poslovanje planiramo na način da uvijek moramo imati zalihu za godinu dana autonomije. S takvim pristupom možda se neće odmah napraviti velike stvari, ali će posao biti stabilniji i sigurniji. – objasnio je Danijel Adrušić, direktor Špeceraja.

Mali koraci se uvijek računaju. I zapravo su sretniji, zar ne?