Organic chair i izložba koja je promijenila dizajn

Eames, Saarinen i Bertoia, nekada su bili veliki prijatelji, radili zajedno u uredu, družili se, radili natječaje, a onda… Ovo je priča o jednom stolcu iz tog sretnog razdoblja

Charles Eames, Eero Saarinen, Harry Bertoia ili Plastic side i Wire chair, Tullip chair, Diamond chair. Ukratko tri možda i najveća velikana, tri nekadašnja velika prijatelja, tri tvorca stolaca koje su promijenile svijet dizajna te su i danas među najprodavanijim, najkopiranijim i najutjecajnijim stolcima svih vremena.

Eames Wire chair - plakat etsy-susan-newberry-designs
Eames Wire chair – plakat Susan Newberry Designs/ Etsy.com
Tulip chair - plakat etsy-susan-newberry-designs
Tulip chair – plakat Susan Newberry Designs/ Etsy.com
diamond-chair2
Diamond chair – plakat Susan Newberry Designs/ Etsy.com

Tri čovjeka čija je ljubav jako pukla nakon brojnih tužbi o krađi ideja, a proizvođači na njihovim radovima stvorili velika carstva. Vitra, Herman Milller, Knoll, Alivar… ukratko najjači.

No, vratimo se u vrijeme dok su bili veliki prijatelji i napravili prvi projekt koji je nagovijestio početak nečeg jako velikog, početak suvremenog dizajna interijera, serijsku proizvodnju i koji je svijet upoznao s imenom Eames i Saarinen (Eero, a ne više samo Eliel).

Naime, Charles Eames bio je veliki štovatelj arhitekta Eliela Saarinena, finskog arhitekta na čiji se nagovor i preselio u Michigan, gdje je nastavio specijalistički studij na Cranbrook Academy of Art na kojoj je stariji Saarinen predavao. U Michiganu se Charles Eames sprijateljio s profesorovim sinom, također mladim arhitektom Eerom Saarinenom, velikanom koji je kasnije proizveo desetke uspješnih dizajnerskih komada od kojih je najpoznatija Tulip grupa.

I onda je 1. 10. 1940. raspisan natječaj pod nazivom “Organic Design in Home Furnishings” s cijem da se povežu proizvođači i dizajneri i da se pokrene serijska proizvodnja namještaja. U žiriju su sjedili velikani arhitekture i dizajna, a organizator izložbe bila je MoMA. Svi živi su se javili, a dvije od šest nagrada osvojili su upravo Charles Eames i Eero Saarinen, radivši zajedno.

MoMA-ina izložba “Organic Design in Home Furnishings” trenutak je kada je postalo jasno da je stiglo novo doba u svijetu dizajna i da više ništa i nikad neće biti isto. Svi vodeći mediji pisali su o tome, ali rat i ružne vijesti koje su pristizale iz Europe bile su ipak jače.

Puno nagrađenih projekata nije išlo u serijsku proizvodnju, neki od proizvođača koji su trebali krenuti s proizvodnjom i potpisali pisma namjere su propali… Ništa se nije dogodilo ni s Organic chairom, prvonagrađenim stolcem kojega su osmislili Saarinen i Eames.

Preskupa proizvodnja bio je službeni izgovor, a zapravo su se vodila dva mučna sudska procesa oko autorskih prava na proizvodnju.

Preskupa proizvodnja, službeno je bila izlika da se punih 70 godina ništa ne dogodi. Paralelno s tim događale su se tužbe proizvođača koji su svi htjeli prava na proizvodnju Organic chaira.

Tek je nedavno ta saga završila i danas možete na prodajnim mjestima Vitre naručiti trodimenzionalnu školjkastu fotelju za oko 1500 eura. Evo, je, upoznajte ju.

eames-saarinen-organic-chair-charles-and-ray-eames-vitra

Organic chair

Dizajn: Charles Eames i Eero Saarinen, 1940.
Proizvođač: Vitra
Prodajna mjesta: Themelia, Tehno-Klara

Evo i fotkice s izložbe iz fundusa MoMA-e…

Želite još priča o znamenitim stolcima: evo ih… Panton, Eames chairs, Diamond, Thonet, Superleggera