Transformacija tepihom. Tri lica jednog stana.

Često zanemarujemo tepihe i oko njih imamo hrpu predrasuda. Zavirili smo u salon tepiha Tabriz i pronašli divne ručnorađene tepihe koji se u jako vraćaju u modu. I napokon shvatili kako se kupuje tepih

Nekada su nam stanovi bili krcati tepiha. Jedan s jedne strane kreveta, drugi s druge, pa onda na sredini sobe još jedan, pa u hodniku, u kuhinji kod sudopera, pa ispod blagovaonskog stola, u dnevnom boravku barem dva… I onda smo ih svi nekako krenuli odbacivati. Polako, jedan za drugim, a mnogi suvremeno uređeni stanovi danas uopće nemaju tepihe.

Mario Poje

No, moda se vraća i mijenja i trenutno su tepisi ponovno ‘in’ i to patchworci, kilimi, Mahal, Zeigler, Kazak tepisi…

Mario Poje

Može iz početka? Naravno. Iskreno, ni ja nisam do nedavno znala razlikovati sve te vrste tepiha, pa sam u malu školicu otišla kod gospođe Aleksandre i Nikole Majdaka, bračnog para koji se već treću generaciju bave tepisima te u Šenoinoj imaju ugledan zagrebački salon tepiha Tabriz.

Mario Poje

– Kod tepiha postoje ogromne razlike i čim ga ugledam, ja znam razliku. Tepisi vam se ne razlikuju samo u izgledu, zemlji porijekla, mustri, boji, načinu izrade, nego u prvom redu materijalima od kojih su napravljeni, čvorovima te tehnici i autentičnosti izrade. Te stvari definiraju njegovu kvalitetu – ispričala je Aleksandra Majdak, objašnjavajući kako su najcjenjeniji ručno rađeni tepisi, ali da ni to ne garantira dugotrajnost i kvalitetu jer nije svaki tepih isti.

Mario Poje

– Kvalitetan tepih koji se izdiže od prosjeka je tepih napravljen u zemlji podrijetla i to znači da on ima autentičnu mustru, boju, izradu, specijalnu doradu… Takav tepih trajat će vam desetljećima i on je otporan na trošenje, ne trusi se, ne prlja se, a i prepoznat ćete ga po tome što takav tepih nikad nije na velikim popustima jer je njegova kvaliteta i dugotrajnost neupitna – kaže gospođa Aleksandra koja je odrasla uz tepihe nasljedivši posao od svojih roditelja.

Mario Poje

Boba, jel znate kako se kupuje tepih? Iskreno, potpuno sam zatečena s pitanjem. Naravno da znam, odeš, izabereš i kupiš… Ali onda saznajem…

Mario Poje

– Tepih se kupuje uz probu. Dakle, nakon izbora u salonu, na mjestima gdje se prodaju kvalitetni ručnorađeni tepisi, oni će vam ponuditi uslugu probe u prostoru, kako bi bili sigurni da kupujete odgovarajući tepih.

Mario Poje

– Tepih jako mijenja karakter interijera. Taman tepih može zatvoriti prostor, ali ga ujedno i smiriti, a nekada nam se zna dogoditi da nam se neki tepih jako sviđa u salonu, a da jednostavno ne sjeda dobro u prostor. Jednako je s veličinama. Neki tepisi su za neke prostore, jednostavno preveliki – ispričali su u Aleksandra i Nikola iz Tabriza s kojima smo napravili malu probu.

Mario Poje

Makeover tepisima. U jedan te isti dnevni boravak unijeli smo tri različita tepiha.

Mario Poje

Prvo je na red došao Beluchistan tepih dimenzije 1,5x 2 metra. Fina klasika, ozbiljan tepih koji ne izlazi iz mode. Rezultat?

Mario Poje

– Ovo je tepih čvoran i ručno tkan sa soumakh tehnikom i zahvaljujući toj kombinaciji ima poseban efekt. Vuneni je, napravljen od specijalno češljane kozje dlake. To je tradicionalna klasika, gruba, tkana i čvorana struktura, gdje gustoća i ljepota mustre ovisi o gustoći čvorova. Ovo je oštriji, grublji tepih, jednostavnog izgleda koji je tipičan za tepihe nomadskih naroda.

Mario Poje

Općenito, bogatstvo određenog podneblja vidljivo je i u tepisima i pravilo je što bogatija zemlja, to tradicijski bogatiji tepih – objasnila je Aleksandra, dodajući kako je ovo Beluchistan tepih napravljen od čiste vune i zemljanih boja od terakote do tamno crvene te da će ovakav, nepromijenjen ostati godinama.

Mario Poje

Drugi izbor je kilim i to s prepoznatljivom marokanskom mustrom koja je trenutno jako popularna i u skandinavskim interijerima.

Mario Poje

– Ovaj tepih, odnosno kilim ima dvije strane, tako da kad vam dosadi jedna, možete ga okrenuti na drugu stranu. To je tradicionalni seoski, berberski tepih, fine suvremene izrade s apstraktnim uzorcima. Rukom predena i biljno bojana vuna daju tepihu bezvremensku ljepotu i suvremeniji izričaj, iako je riječ o vrlo tradicionalnom tepihu marokanskog porijekla.

Mario Poje

On je jako jednostavan za održavanje, a zbog svoje guste izrade, osobite je čvrstoće i pogodan je za habanje i dugotrajno korištenje – objašnjavaju u Tabrizu.

Mario Poje

I treća varijanta koju smo istestirali je takozvani patchwork carpet koji je nastao spajanjem starih komada tepiha. Takvi tepisi vrlo su u trendu, no i među njima postoje jako velike razlike u kvaliteti.

Mario Poje

– Vezeni i ravno tkani tepih je jedna od najstarijih tehnika izrade koja potječe iz srednje Azije, a stoljećima se prenosi s istoka na zapad migracijama nomadskih plemena. Tkani i čvorani proizvodi povijesno su prihvaćeni u Turskoj i Anatoliji i puno su više od podnih obloga, a to je važno zbog toga jer je turski patchwork najkvalitetniji.

Mario Poje

S obzirom na raskošnu povijest Anatolije i nenadmašnu tkanu baštinu u grubim računicama u Turskoj ima oko 150 milijuna kvadrata nekomercijalnih i ručno tkanih tepiha. Zato tako velika zaliha tepiha u Anatoliji proizvođačima omogućuje proizvodnju patchworka izrađenih od starih i istrošenih tradicionalnih tepiha.

Mario Poje

Tijekom procesa proizvodnje za prave patchworke koriste se kao sirovine stari i rabljeni ručno izrađeni tepisi od prirodnih vlakana poput vune, pamuka, konoplje i kozje dlake. Zbog dobre suradnje s našim dobavljačima kod nas je moguće naručiti patchwork po dimenzijama koje god su vam potrebne – objasnio je Nikola Majdak, vlasnik Tabriza.

Mario Poje

No, što ako se tepih, pogotovo patchwork raspara?

– Svakako što prije kontaktirati stručnjake za popravak i restauraciju tepiha. Nemojte čekati da se rupe šire i ne zaboravite da rubove i rese također treba održavati. Interesantno je i korisno znati da je tepihe ako su preveliki moguće i ručno smanjiti – objasnili su u Tabrizu koji nude i usluge restauracije, ručnog pranja i održavanja tepiha.

Mario Poje

Uživajte još malo u tepisima… Moj favorit je marokanski kilim.

 


 

Producirano u radionici TG Studija, Telegramove in-house agencije za nativni marketing, u suradnji s partnerom Tabrizom i po najvišim uredničkim standardima Telegram Media Grupe.