Da, to je ona crna kuća usred Gorskog kotara

Ovo izgleda fantastično, daj objavi još slika! Tražili ste, evo je… Gorski kotar, kuća Orah, arhitekt Tomislav Soldo, nominacija za nagradu Drago Galić za najuspješniju stambenu arhitekturu u 2016.

Crne kuće u suvremenoj hrvatskoj arhitekturi izuzetno su rijetke i iz raznih razloga imaju auru posebnosti… Crna je D crna kuća Dragomira Majija Vlahovića, zgrada Superator Tome Plejića i Lee Pelivan iz Studija UP, taman je i vrtić Medo Brundo Hrvoje Njirića, POS u Krapinskim Toplicama Ive Letilović i Morane Vlahović…

Jure Živković

Sve te tamne kuće jako se pamte, arhitekti ih međusobno često nagrađuju te navode kao dobre primjere unutar svojih tipologija. Naravno da to nema veze s bojom fasade, ali možda zapravo posredno i ima. Nekako su te tamne kuće puno hrabrije, smjelije, brutalnije od drugih.

Jure Živković

I zato me uopće ne čudi što sam, čim smo objavili tekst o nominacijama za najbolje kuće u 2016. godinidobila puno poruka tipa “Ovo je potpuno ludo. Pliz objavi još slika”. Evo ih…

Jure Živković
Jure Živković
Jure Živković

Uistinu izgleda nadrealno, pogotovo kada se sjetimo da je to zapravo vikendica od jedva sto kvadrata u Gorskom kotaru, napravljena sa vrlo skromnim budžetom i da ju je uz to radio prilično mlad arhitekt.

Jure Živković

Nisam bila u kući pa ne znam da li i uživo izgleda tako magično kao na uistinu fantastičnim fotografijama Jure Živkovića. Nadam se da će biti prilike da je posjetim, kao i da popričam s autorom… Do tada evo njegovog teksta u kojem on objašnjava tko, što, zašto, kako, koliko…

Jure Živković

Priča o nastanku ove kuće možda ima pomalo neuobičajeni slijed. Inverzni, no nimalo ne i krivi proces u promišljanju i osmišljavanju prostora gdje veliku ulogu doživljaja čini sama priroda. Prvo, prije svega, postojao je orah, drvo koje je činilo savršen prirodni hlad i prvi prostor boravka bez zidova. Zatim s vremenom oko oraha izgrađena je terasa, a tek potom na red dolazi ideja o gradnji kuće.

Jure Živković

Padina parcele koja vizure usmjerava prema obližnjoj šumi prije svega na Klek, planinu prepoznatljiva obrisa, te položaj postojeće terase bili su prvi i jedini uvjeti u procesu osmišljavanja novog objekta. Bez potrebe za pretjeranim koketiranjem i referiranjem na postojeće i tradicionalno u okruženju, bez želje za osvajanjem i odobravanjem, ona je samo kuća na brdu, ekstenzija terase i zatvoreni vidikovac. Jedini usvojeni oblikovno funkcionalni elementi tog podneblja jesu kosi krov, kompaktnost tlocrta, te prisutnost drva u oblikovanju oplošja.

Jure Živković

Tlocrtne je površine 60-ak kvadrata – s malenom podrumskom etažom za ostavu, prizemnim dijelom boravka i kuhinje te prostorom za spavanje na galeriji. Jednako kako se nastojala ostvariti prostorna protočnost između eksterijera i interijera, prije svega u smislu povezivanja unutarnje kuhinje, ljetne kuhinje i terase, tako se ta protočnost i jedinstvenost prostora nastojala ostvariti i u unutrašnjosti.

Jure Živković

Čitava kuća sagledava se kao jedinstveni volumen, te se iz svakog njezinog dijela pruža pogled na van. Prostor kuhinje i kupaone čine kompaktni mini volumen i jezgru unutar većeg volumena kuće, a iznad čega je smještena galerija.

Jure Živković

Konstruktivno čitava kuća izgrađena je od porobetona, osim podrumske etaže i temelja, što je omogućilo znatno ubrzanje i pojednostavljenje gradnje na danoj lokaciji. Vanjski zidovi od porobetona tako su debljine 30 cm, pa u fizikalnom smislu nije bilo potrebe za dodatnom toplinskom izolacijom, te je time ostvarena i financijska ušteda.

Jure Živković

Toplinska učinkovitost kuće u smislu neželjenog pregrijavanja ljeti i toplinskih gubitaka zimi postignuta je izvedbom ventilirane fasade, daskama sibirskog ariša slaganih na utor i pero, te zatim impregnirana drvnim katranom u dva sloja, prirodnim premazom za zaštitu drva koji mu daje garanciju i do 30 godina.

Jure Živković

Danju izvana crni kompaktni i hermetični volumen se uvečer prilikom osvjetljavanja interijera omekšava svjetlosnim trakama koje se ocrtavaju kroz proreze škura, sa simboličnim prelaskom dnevnog scenarija i promatranja okoline iz njezine unutrašnjosti na noćni scenarij i gledanje na tu kuću iz okoline i mraka.

Tomislav Soldo

Evo još jedanput i kompletne galerije Jure Živkovića.