Svijet se mijenja. Što danas žele 25-godišnjaci?

Više od šest sati provode na mobitelu i radije su doma i kuhaju, nego što izlaze po klubovima i kafićima. Svaki drugi od njih želi pokrenuti vlastiti posao, ali je 45 posto potpuno je apolitično. Novine i časopise svakodnevno čita samo 8,6 posto, a portale njih 56,8  posto. To su prosječni 25-godišnjaci. I da, još jedna stvar, 76 posto bi zbog posla vrlo vjerojatno otišlo iz Hrvatske

Sjećate li se 1993.? Svatko ima vjerujem neku svoju priču s tom godinom. No, idemo sa vedrije strane. To je godina kada je prvi put emitirana epizoda X-files, a Hrvatska je debitirala na Euroviziji pjesmom „Don’t ever cry“. To je godina kada se rodio Ante Rebić i još 45.000 ljudi koji trenutno u Hrvatskoj imaju 25 godina.

Danas ću vam ispričati priču baš o njima i to koristeći podatke najnovojeg Hendalovog istraživanja. Naime, Hendal je povodom svojih 25 godina rada u Hrvatskoj, napravio veliko istraživanje o navikama 25-godišnjaka u Hrvatskoj. Evo najzanimljivijih dijelova…

Zaista se svijet mijenja… U svakom smislu…

42,6 posto ispitanih 25-godišnjaka u Hrvatskoj još uvijek živi s roditeljima, a svaki treći od njih živi s partnerom. Pritom je 37,7 posto ispitanika odgovorilo da je potpuno financijski samostalno, a isto toliko ih je uglavnom financijski samostalno.

U svojoj 25. godini vlastitu nekretninu za sada ne posjeduje njih 66,7 posto, ali je planiraju kupiti. Redovito zato štedi 38,3 posto ispitanih, a još toliko ih štedi povremeno.

Većina ih planira i brak i djecu: 28,4 posto ispitanih kaže da će sasvim sigurno stupiti u brak, a 29,6 posto je reklo da će vjerojatno to učiniti. Kad je pak riječ o djeci, 69,8 posto planira imati jedno ili više djece. Kućnog ljubimca trenutno ih ima 53,1 posto i to u 70,9 posto slučajeva psa.

Zaposleno je 56,8 posto ispitanih 25-godišnjaka, dok se još uvijek školuje njih 25,9 posto, a 16 posto ih je nezaposleno i u potrazi za poslom.

Svaki drugi ispitanik navodi da je donekle zadovoljan trenutnim poslom, što je očekivano budući da je 58,7 posto ispitanih 25-godišnjaka odgovorilo da rade u struci, a 21,7 posto ih je reklo da vlastitim izborom ne rade u struci. Na pitanje bi li zbog posla preselili u drugu državu 30,9 posto odgovorilo je kako možda bi, možda ne bi, još 30,2 posto kaže da vjerojatno bi, a 16 posto bi ih preselilo sasvim sigurno.

Istraživanje Hendala pokazalo je i da 50 posto ispitanih razmišlja pokrenuti vlastiti posao.

Budući da je riječ o mladima koji su važna biračka skupina, zanimljiva su i pitanja o političkim preferencijama. U istraživanju Hendala 48,8 posto ispitanih potvrdilo je da uvijek izlazi na izbore, a njih 45,7 posto pritom nema političkih preferencija.

Mlade ne zanimaju političke stranke, ali niti sindikati: 93,8 posto ih nije u članstvu niti jedne političke stranke, a 96,3 posto nisu članovi sindikata. Mladi su neutralni kad je riječ o povjerenju u Europsku uniju za što se izjasnilo njih 38,3 posto, dok ih je i 43,8 posto neutralno kad je riječ o povjerenju u NATO.

Kad je riječ o tehnologiji, praćenju medija i društvenim mrežama istraživanje Hendala pokazalo je da se većina 25-godišnjaka informira putem informativnih portala koje svaki dan prati 56,8 posto ispitanih, dok tisak, odnosno novine ili časopise, svakodnevno čita 8,6 posto, a gotovo nikada 24,7 posto.

Televizijski program svaki dan prati 46,3 posto ispitanih 25-godišnjaka, a radio 36,4 posto ispitanih.

Očekivano 25-godišnjaci u Hrvatskoj ne mogu bez svog pametnog telefona koji više od šest sati dnevno koristi 42,6 posto ispitanih, a između tri i šest sati njih 27,2 posto.

Njih 56,9 posto najveći dio tog vremena pametni telefon koristi za dopisivanje, chatanje ili video pozive, na drugom je mjestu surfanje internetom s prosjekom od 21,9 posto, dok su na trećem mjestu društvene mreže koje na svom pametnom telefonu prati 15,6 posto.

Facebook više puta dnevno provjerava 78,4 posto ispitanih, Instagram njih 53,7 posto, a YouTube 53,1 posto. WhatsApp više puta dnevno koristi 63 posto ispitanih. S druge strane, Twitter ih uopće ne koristi 72,2 posto, Snapchat 69,8 posto, a LinkedIn 58,6 posto.

Da današnji 25-godišnjaci u potpunosti žive online pokazuje i rezultat da s najužim krugom prijatelja primarno komuniciraju putem aplikacija i društvenih mreža koje je kao glavni kontakt istaknulo 68,5 posto ispitanih. Osobni kontakt s najbližim prijateljima primarno navodi tek njih 28,4 posto.

Hendalovo istraživanje pokazalo je da slobodno vrijeme najčešće provode kuhajući, čak češće nego što u prosjeku izlaze u klubove, kafiće, kino ili kazalište. Evo i koliko 25-godišnjaci u Hrvatskoj konzumiraju alkohol, duhanske proizvode i lake droge.

U istraživanju ih 77,2 posto tvrdi da nikada ne konzumira lake droge, 61,7 posto nikada ne puši, dok je kod alkohola situacija ponešto drugačija. S vremena na vrijeme alkohol konzumira njih 36,4 posto, a rijetko, odnosno samo u posebnim prilikama, alkohol konzumira njih 42 posto.

Hrvatski 25-godišnjaci sportski su aktivni. Njih 42,9 posto bavi se sportom i to najčešće trčanjem, šetnjom, vožnjom bicikla ili pak vježbom kod kuće. Većina ih spava između pet i sedam sati (njih 61,7 posto), dok ih 29 posto spava između osam i devet sati.

A koje bi tri stvari naši 25-godišnjaci ponijeli na pusti otok? Mobitel je uvjerljivo na prvom mjestu koje je navelo 47,5 posto ispitanih. Hranu i vodu unaprijed bi ponijelo njih 29,6 posto, prijatelja ili partnera povelo bi ih 22,8 posto, a praktične stvari za preživljavanje 19,8 posto.